Meer controle over eigen huidziekte met Happi

Kennis, inzicht en regie krijgen over de eigen gezondheid, ook op mentaal gebied. Dát is wat de makers beogen.

De Happi Huid-app vloeit voort uit de Happi HIV-app, die enkele jaren geleden met succes op de markt kwam. Die applicatie komt uit de koker van de infectiologen Guido van den Berk (OLVG) en Joop Arends (UMC Utrecht). Zij stelden zich de vragen: kan techniek helpen de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren? Gaat de ziektelast omlaag als er meer regie is over de eigen situatie? Is een chronische ziekte beter te monitoren met behulp van een app? Het antwoord was ja. En nu is er in samenwerking met dermatoloog Patrick Kemperman (UMC Amsterdam, Dijklander ziekenhuis) de Happi Huid-app ontwikkeld. Waarom en hoe is het zo gekomen?

Happi Huid-app begint bijloempiakraam

Veertig procent van de psychische klachten wordt niet herkend tijdens reguliere consulten. Dit komt onder andere omdat patiënten vaak niet ziek ogen en hun huidafwijking vaak verbergen. ‘Een benadering waarbij er aandacht is voor de sociale en psychische aspecten is essentieel voor deze patiëntengroep’, steltvoorvechter van psychodermatologie Patrick Kemperman. Screening zou veel structureler moeten gebeuren, vindt hij. Artsen hebben maar maximaal tienminuten spreekuur tijd, terwijl er steeds meer complexiteit samenhangt met ziekten. Zorgkosten stijgen. Het wordt tijd voor een andere aanpak. Effectiever werken en innoveren. Onder andere door middel van eHealth. Deze gedachten spelen al jaren door zijn hoofd.

Op Koningsdag 2018 loopt Kemperman Van den Berk tegen het lijf bij een loempiakraam in Amsterdam. Van den Berk vertelt hem over de HIV-app.  ‘Het was alsof ik mezelf hoorde praten’, zegtKemperman. ‘Toen ik hoorde welke punten Guido had verwerkt in de app dacht ik:dit willen wij ook in de dermatologie. Over de huid-app ben ik gaan meedenken.De hiv-app is vervolgens doorontwikkeld tot een Happi Huid-app.’

Doel

De Happi Huid app heeft als doel mensen met een chronische huidaandoening kennis, gemak en vertrouwen te geven in de omgang met hun ziekte en gezondheid. Met behulp van de vier gebieden Ziekteactiviteit,Gezondheidsbeleving, Kwaliteit van leven en Huidbeeld geeft de app weer hoe het met de patiënt gaat en wat hij of zij ervaart.

Kemperman:‘Soms ziet een patiënt het toch anders dan hoe wij er als artsen naar kijken.Ik behandel sinds kort een jongen met vitiligo, een huidziekte met witte vlekken. Ik gaf hem een folder over de Happi Huid-app, en vroeg hem de app ter plekke te downloaden. Ondertussen haalde ik koffie.’

ToenKemperman terugkwam, had zijn patiënt de vragen ingevuld. ‘Aanvankelijk dacht ik bij het zien van zijn huid: het valt wel mee. Maar ik schrok toen ik naar zijn vragenlijst keek en besefte dat hij enorm gebukt gaat onder zijn huidziekte. De vragen in Happi zeggen dan meer dan een gesprek van tienminuten. De brug naar een psycholoog was daarna snel geslagen.’

Groene en rode smileys

Happi Huid-app is bruikbaar voor iedere huidpatiënt én ouders van kinderen met huidaandoeningen. Je kunt ineen vroeg stadium zien of er sprake is van verergering op lichamelijk of mentaal gebied. Door de groene en rode smileys op de kwaliteit-van-leven-ladder is inéén oogopslag te zien waar de pijnpunten liggen.

Van denBerk: ‘Wat je wilt, is de juiste hulp bieden op het juiste moment. De app registreert foto’s en notities waardoor de patiënt, en desgewenst de arts, eengoed beeld krijgt van hoe het écht gaat. We interveniëren liever in het beginstadium. Anders ben je drie keer zo lang bezig om de huid weer goed te krijgen.’

Happi geeft ook antwoord op vragen als: hoe moet ik het inname tijdstip van mijn medicatie aanpassen als ik naar een land ga in een andere tijdzone? Wat moet ik doen als ik een uitbraak van eczeem heb? Wat voor zalf smeer ik ook alweer? Wanneer heb ik een afspraak met de dermatoloog? Hoe was de conditie van mijn huid vorig jaar rond deze periode?

App verbeteren

Van den Berk: ‘Je bent geneigd de Happi Huid-app te vergelijken met Instagram of de NOS-app. Maar de tijd, het geld, en het aantal mensen... dat alles zit er bij ons niet achter. We voeren steeds verbeteringen door om de app te laten voldoen aan de wensen van patiënten. Feedback is daarom zeer welkom.’ Opmerkingen kun je delen via info@happiapp.nl

uit GAAF! nr 2, voorjaar 2020 uitgegeven door de Vereniging voor Mensen met Constitutioneel Eczeem (VMCE)

https://www.vmce.nl/actueel/vmce-nieuws/924-uit-gaaf-meer-controle-over-eigen-huidziekte-met-de-handige-happi-huid-app.html