LAASTE UPDATE: 27-08-2021
HAPPI APP PRIVACY BELEID
Stichting HappiApp (“Stichting”) wil dat u bekend bent met hoe wij uw privacy beschermen. Dit privacy beleid beschrijft hoe wij omgaan met persoonlijke informatie die wordt verzameld via de Happi-app.
OVER DE HAPPI APP
De Happi app is ontwikkeld door ervaren artsen met behulp van patiënten(organisaties). We hebben de Happi app ontwikkeld om patiënten kennis, gemak en vertrouwen te geven in de omgang met hun ziekte en gezondheid. Daarnaast willen we de patiëntenzorg verbeteren. Momenteel biedt de Happi app ondersteuning voor HIV-patiënten (Happi Hiv) en huidpatiënten (HappiHuid) en patiënten met een bloedziekte (Happi Hematologie) en mensen met een leververvetting (Happi Lever) maar in de toekomst kan de Happi app uitgebreid worden om ook andere patiëntengroepen te ondersteunen. Dit privacy beleid is ook van toepassing op nieuwe versies van de Happi app zodra deze worden geïntroduceerd.
Functionaliteiten van de Happi App
Wanneer u de Happi app gebruikt, biedt deze u de volgende tegels:
Mijn gezondheid: biedt inzicht in uw gezondheidsproces door het meten en verschaffen van inzichten in relevante aspecten van uw behandeling. Dit kan variëren, afhankelijk van de aandoening waarvoor u wordt behandeld en verbeteringen kunnen na verloop van tijd worden doorgevoerd. Bijvoorbeeld:
o Happi HIV biedt u momenteel informatie over de effectiviteit van de therapie, de verdraagbaarheid van uw medicatie, uw cardiovasculair risico, een overzicht van uw bloedwaarden en gewichtsmetingen in het ziekenhuis en inzicht in uw kwaliteit van leven (op basis van vragenlijsten over de kwaliteit van leven);
o Happi Huid geeft u momenteel informatie over de conditie van uw huid, inclusief afbeeldingen van uw huid in de loop van de tijd, uw gezondheidservaring en uw kwaliteit van leven (gebaseerd op vragenlijsten over de kwaliteit van leven);
o Happi Hematologie geeft u momenteel informatie over uw ernst van uw aandoening, uw kwaliteit van leven (gebaseerd op vragenlijsten over de kwaliteit van leven) en demogelijkheid om een foto te nemen van uw huid (in de loop van de tijd);
Mijn medicijnen: biedt een overzicht van uw medicatie-schema en aanpassingen aan huidige tijdzones tijdens het reizen· Mijn consulten: biedt een overzicht van uw ziekenhuisafspraken en herinneringen
Mijn berichten: hier kunt u berichten van de patiëntenvereniging ontvangen (als Happi daarmee eensamenwerkingsovereenkomst heeft) of berichten over ontwikkelingen van de Happiapp zelf.
Mijn metingen (voor Happi Hiv en Happi Lever): biedt de mogelijkheid om bloed- en lichaamswaarden in te vullen die ook grafisch kunnen worden weergegeven.
Mijn bestellingen: het is mogelijk medicatie te bestellen via de app waarbij deze vanuit een centrale apotheek gratis wordt thuisbezorgd. Voor Happi Huid bestaat de mogelijkheid extra producten (zogenaamde Over The Counter (OTC) producten) te bestellen. Voor afhandeling van de financiële aspecten wordt gebruik gemaakt van een derde partij (zie hiervoor verderop onder financiën).
Mijn behandeldoel(alleen Happi Huid): biedt de mogelijkheid om een behandeldoel te noteren in de app.
Mijn vragenlijsten(alleen Happi Huid en Happi Hematologie): biedt de mogelijkheid om extraziekte-specifieke vragenlijsten toe te voegen.
Daarnaast bevat de app een kopje informatie waar u algemene informatie met betrekking tot uw gezondheidstoestand kunt vinden.
Lokale opslag op uw persoonlijke apparaat
Om uw privacy te beschermen, wordt de door de Happi-app verwerkte informatie alleen lokaal in versleuteld formaat op uw telefoon opgeslagen en is deze niet toegankelijk voor anderen, waaronder de Stichting. De Happi-app gebruikt verder niet uw naam en contactgegevens, maar een unieke identificatie-code (ID).
Opties van de HappiApp
• Importeren van metingen rechtstreeks uit uw medisch dossier. Happi HIV biedt u bijvoorbeeld de mogelijkheid om informatie over uw bloedwaarden en gewichtsmetingen rechtstreeks van uw zorgverlener (s) te importeren. Wanneer u uw Happi App-account instelt, kunt u hiervoor uw zorgverlener (s) selecteren. Houd er rekening mee dat deze functie nog niet voor alle zorgaanbieders beschikbaar is. Wanneer u tijdens de installatie (of via uw Happi App-instellingen) een zorgverlener selecteert, wordt u doorgestuurd naar de beveiligde inlogomgeving van uw zorgverlener om de Happi App toegang te geven tot uw bloedwaarden en gewichtsmetingen. Er worden geen andere gegevens opgehaald.
• Onderzoek en statistische analyse en verbetering van de patiëntenzorg. Wanneer u deze optie in de app inschakelt, wordt uw informatie gebruikt voor onderzoek en statistische analyse. Om uw privacy te beschermen, vervangt de Happi-app automatisch uw unieke ID door weer een andere ID en draagt uw informatie vervolgens over naar een veilig beveiligd platform dat namens de Stichting uw gegevens opslaat. Deze Trusted Third Party (TTP) beheert uw anonieme gegevens, die alleen toegankelijk zijn voor toegewijd personeel van de TTP voor onderzoek en analyse, en niet door anderen, inclusief de Stichting. De TTP verstrekt de resultaten van dergelijk onderzoek en analyses alleen in geaggregeerde vorm aan de Stichting of aan derden zoals opgedragen door de Stichting. Alleen resultaten worden verstrekt en in geen geval de onderliggende gegevens.
Lees de onderstaande privacy-informatie voor meer informatie over hoe uw informatie wordt verwerkt en voor welke doeleinden.
VERWERKING VAN UW INFORMATIE
Informatie verwerkt om de functionaliteit van de Happi-app te bieden
Om de functionaliteiten van de Happi-app het beste te gebruiken, moet de Happi-app uw medische en gezondheidsgerelateerde informatie verwerken (bijv. gebruikte medicijnen, bloedwaarden, ziekenhuisafspraken, etc.). U kunt deze informatie handmatig in de Happi-app invoegen. De Happi-app biedt u ook de mogelijkheid om de relevante medische informatie (bijvoorbeeld voor Happi HIV: bloedwaarden en gewichtsmetingen) rechtstreeks vanuit uw ziekenhuis te importeren.
Om uw privacy te beschermen, vraagt de Happi-app u niet om uw naam en contactgegevens te verstrekken, maar verwerkt alleen een unieke identificatie-code. Uw informatie wordt verder alleen lokaal in gecodeerde vorm op uw telefoon opgeslagen en is niet toegankelijk voor anderen, waaronder de Stichting.
Persoonsgegevens
De volgende persoonlijke informatie wordt opgeslagen op uw telefoon:
• Unieke identificatie-code
• Voor- en achternaam
• Geslacht
• Geboortedatum en land waar u woont
• email-adres
• telefoonnummer
• scan/ foto van indentiteitsbewijs
• Informatie over uw gezondheid, zoals
o Of je nu een roker bent of niet
o Gebruik van medicijnen
o Behandelingsinformatie
o Uw antwoorden op de vragenlijsten over de kwaliteit van het leven
o Medische afspraken
o Behandeldoel
o Bestelling van medicatie
Als u bovendien Happi HIV gebruikt:
o Bloedwaarden:
CD4
Virale belasting
Hemoglobine (Hb)
Leukocyten (L)
Trombocyten (Tr)
Tot. cholesterol (Tchol)
HDL
LDL
Triglyceriden
AF
y-GT
ALAT
ASAT
LDH
Bilirubine totaal
Creatinine (creat)
Glucose
Uw gewicht en bloeddruk
Als u bovendien Happi Lever gebruikt:
o Fibroscan uitslag -mate van fibrose
o Fibroscan uitslag -mate van vervetting
o Bloedwaarden
AF
y-GT
ALAT
ASAT
LDH
Bilirubine totaal
Optie om metingen rechtstreeks van uw zorgverlener te importeren
U kunt ervoor kiezen om de Happi app toegang te geven tot metingen (zoals voor Happi HIV, bloedwaarden en gewichtsmetingen)rechtstreeks vanuit uw ziekenhuis, door uw ziekenhuis te selecteren tijdens het instellen van de app of door een ziekenhuis toe te voegen via de instellingen van de Happi app. Houdt er rekening mee dat deze functie nog niet voor alle ziekenhuizen beschikbaar is. Wanneer u tijdens de configuratie of via uw instellingen een ondersteund ziekenhuis selecteert, wordt u doorgestuurd naar de beveiligde inlog omgeving van uw ziekenhuis om de Happi app toegang te geven tot uw bloedwaarden en gewichtsmetingen. Deze functionaliteit wordt ondersteund dooreen externe serviceprovider. De Happi app heeft vervolgens geen andere informatie dan de bloedwaarden en uw gewichtsmetingen en u kunt uw toestemming op elk gewenst moment intrekken.
Optie om niet-geïdentificeerde informatie te verwerken voor onderzoek en statistische analyse
Tijdens de installatie vraagt de Stichting u of u de Happi app toestemming wilt geven om uw informatie op een veilige manier te delen met de Stichting voor onderzoek en statistische analyse.Als u uw toestemming geeft, zorgt de Happi app ervoor dat dit op een veilige manier gebeurt door de informatie verder te de-identificeren. Uw geboortedatum wordt automatisch vervangen door uw geboortejaar en uw unieke ID wordt automatisch vervangen dooreen andere unieke ID. De Happi-app zal vervolgens uw niet-geïdentificeerde informatie overbrengen naar een veilig beveiligd platform dat namens deStichting wordt beheerd door een gecertificeerde Trusted Third Party, Mediquest BV (www.mediquest.nl). De informatie is alleen toegankelijk voor toegewijde medewerkers van de TTP voor onderzoek van datakwaliteit. De niet-geïdentificeerde informatie is niet toegankelijk voor de Stichting of eenderde partij.
Gebruik van verzamelde informatie
De TTP verstrekt de resultaten van dergelijk onderzoek en analyses alleen in geaggregeerde vorm aan de Stichting of aan derden zoals opgedragen door de Stichting. In geen geval zullen deze resultaten persoonlijke informatie bevatten en de TTP zal in geen geval de onderliggende gegevens verstrekken aan de Stichting of derden. De analytische inzichten kunnen bijvoorbeeld worden gedeeld met zorgverzekeraars, farmaceutische bedrijven en (academische) ziekenhuizen om verder bij te dragen aan de verbetering van de patiëntenzorg. Verder gebruik van geaggregeerde informatie omvat het opstellen van geaggregeerde trendrapporten over hoe de functionaliteit van de Happi app door patiënten wordt gebruikt, zodat we de Happi app kunnen verbeteren.
Trusted Third Party
Mediquest zal het platform beheren en de informatie namens de Stichting hosten en, in opdracht van de Stichting, onderzoek verrichten en analytische inzichten creëren om (i) de patiëntenzorg te verbeteren; en (ii) de functionaliteit van de Happi app zelf verbeteren.Mediquest doet dit door de niet-geïdentificeerde gegevens-set te analyseren. De niet-geïdentificeerde informatie kan bijvoorbeeld aantonen dat een groep patiënten een betere gezondheidstoestand rapporteerde na het gebruik van een specifiek geneesmiddel. De gegenereerde inzichten en analytische rapporten zullen worden gedeeld met de Stichting of derden zoals geïnstrueerd door deStichting, en zullen worden gebruikt om de patiëntenzorg verder te verbeteren of om de Happi app te verbeteren.
Aangezien Mediquest niet de sleutel tot de oorspronkelijke identificatie heeft, kan Mediquest de ontvangen informatie niet herleiden naar de individuele gebruiker van de Happi appen zal het alleen analyses uitvoeren op de niet-geïdentificeerde informatie volgens de instructies van de Stichting. De Stichting heeft geen toegang tot de niet-geïdentificeerde informatie zoals gehost door Mediquest, maar heeft wel de sleutel die de verbinding mogelijk maakt tussen de unieke identificator zoals verwerkt door Mediquest en de unieke identificator op de Happi app. DeStichting heeft strikte contractuele regelingen met Mediquest om ervoor te zorgen dat de informatie niet voor een ander doel wordt gebruikt dan beschreven in dit Privacybeleid.
Happi Portaal
Het Happi portaal is bedoeld om zorgverleners na toestemming van de patiënt (geselecteerd in de Happi app), inzicht te geven in de individuele gegevens van de patiënt die geregistreerd staan in de Happiapp. Het Happi portaal is eigendom van PatientApp BV, die een licentie op het eigendomsrecht van de Happi app heeft.De server voor opslag vande patiëntengegevens is eigendom van E-Sites BV waarmee zowel Stichting HappiApp alsook PatientApp BV een gegevens werkersovereenkomst hebben. Tevens zijn er strikte contractuele regelingen met tussen de stichting, PatientApp enE-Sites om ervoor te zorgen dat de informatie niet voor een ander doel wordt gebruikt dan beschreven in dit Privacy beleid.
RECHTSGRONDEN
Ø De Happi app verwerkt uw informatie, omdat dit nodig is om u de functionaliteiten van de app te bieden. De verwerking is daarom gebaseerd op contractuele noodzaak.
Ø Omdat uw informatie kwalificeert als medische en gezondheids- gerelateerde informatie, zal de Happi app om uw uitdrukkelijke toestemming vragen om uw gezondheidsinformatie te verwerken. Ø De Happi app importeert uw bloedwaarden en gewichtsmetingen alleen van uw zorgverlener met uw uitdrukkelijke toestemming. U kunt deze toestemming te allen tijde intrekken via de instellingen van de Happi app.
Ø De Happi app zal uw informatie alleen voor uw onderzoek en statistische analyse overbrengen naar deTTP met uw uitdrukkelijke toestemming. U kunt deze toestemming te allen tijde intrekken via de instellingen van de Happi-app.
Ø De Happi app exporteert uw gegevens naar het Happi portaal voor inzicht door uw zorgverlener alleen met uw uitdrukkelijke toestemming. U kunt deze toestemming te allen tijde intrekken via de instellingen van de Happi app.
VEILIGHEID VAN UW INFORMATIE
Houd er rekening mee dat uw informatie deels lokaal op uw apparaat wordt opgeslagen in een gecodeerd formaat, wat betekent dat zelfs als iemand op onrechtmatige wijze toegang tot uw informatie verkrijgt, de informatie niet leesbaar is voor hen. De informatie in de Happi app is niet toegankelijk voor anderen. Tijdens het instellen van de Happi app vraagt de app u om een 6-cijferige toegangscode in te stellen om ervoor te zorgen dat onbevoegden geen toegang hebben tot de Happi app en de daarin opgeslagen informatie, zelfs als u uw apparaat verliest. Met de app kunt u geen eenvoudig wachtwoord instellen dat gemakkelijk door anderen kan worden geraden, zoals 000000 of 123456.
Uw informatie wordt ook altijd gecodeerd wanneer deze wordt overgedragen of onderweg is, inclusief wanneer uw metingen worden geïmporteerd in de Happi app vanuit uw zorgverlener, wanneer informatie wordt overgedragen naar Mediquest, of wanneer uw gegevens worden verstuurd naar het Happi portaal.
Als u toestemming geeft om uw metingen van uw ziekenhuis in de Happi app te importeren, wordt deze verbinding tussen uw ziekenhuis en de Happi app mogelijk gemaakt door een externe serviceprovider.We hebben strikte contractuele afspraken met de serviceprovider gemaakt om ervoor te zorgen dat deze verbinding op een veilige manier plaatsvindt.
Uw informatie wordt ook gecodeerd wanneer deze wordt overgedragen naar Mediquest. Mediquest is een gecertificeerde derde partij en voldoet aan de juiste beveiligingsstandaarden om de niet-geïdentificeerde informatie te verwerken en de gegevensanalyse uit te voeren zoals hierboven beschreven. Kijk op www.mediquest.nl voor meerinformatie over Mediquest en de beveiligingsmaatregelen. Om uw veiligheid verder te beschermen, hebben we ervoor gezorgd dat de informatie alleen wordt verwerkt in de Europese Economische Ruimte (EER).
Uw informatie wordt ook gecodeerd wanneer deze wordt overgedragen naar het Happi portaal. De server waarop deze gegevens worden beheerd, voldoet aan de laatste beveiligingseisen en alle informatie wordt versleuteld opgeslagen waardoor deze voor niemand inzichtelijk is.
UW PROFIELINSTELLINGEN EN RECHTEN
Hoe we uw informatie gebruiken, is afhankelijk van de functionaliteiten die u gebruikt en de keuzes die u maakt.In de instellingen van uw Happi-app kunt u uw instellingen op elk gewenst moment wijzigen.
U kan:
(1) Kies ervoor om uw metingen rechtstreeks van uw zorgverlener te importeren. U kunt op elk gewenst moment een zorgverlener voor Happi verwijderen of toevoegen via uw instellingen. Als u besluit om uw zorgverlener niet langer uw bloedwaarden en gewichtsmetingen te laten delen met de Happi-app, importeert de app geen nieuwe metingen. Metingen die eerder werden geïmporteerd, blijven in de app staan totdat u de gegevens handmatig verwijdert, zoals hieronder wordt beschreven; en
(2) Kies ervoor om niet-geïdentificeerde informatie met de TTP te delen voor onderzoek en analyse. Als u uw informatie niet langer wilt delen met de TTP voor onderzoek en analyse, kunt u uw instellingen voor delen wijzigen in de Happi-app. Als u uw toestemming intrekt, deelt de Happi-app niet langer geïdentificeerde informatie met de TTP. Informatie die voorafgaand aan uw intrekking is gedeeld, zal nog steeds worden gebruikt voor onderzoek en analyse totdat u vraagt om verwijdering van uw niet-geïdentificeerde informatie die met de TTP wordt gedeeld.
(3) Kies ervoor om uw gegevens met uw zorgverlener te delen in het Happi portaal. U kunt op elk gewenst moment uw zorgverlener(s) voor Happi verwijderen of toevoegen via uw instellingen. Als u besluit om uw gegevens niet langer te delen met uw zorgverlener(s) zal de Happi app deze niet langer delen met het Happi portaal.Uw behandelaar zal geen gegevens van u meer in het Happi portaal kunnen zien.
Uw rechten met betrekking tot informatie die door de TTP wordt verwerkt
Stuur een e-mail naar info@happiapp.nl als u uw informatie van het beveiligde platform van Mediquest wilt verwijderen of een verzoek tot inzage, correctie of bezwaar tegen de verwerking van informatie wilt indienen, of als u een verzoek wilt indienen om een kopie van uw informatie ten behoeve van verzending naar een ander bedrijf of stichting (voor zover deze rechten door de toepasselijke wetgeving aan u worden verstrekt). U wordt gevraagd om bepaalde informatie te verstrekken om de-identificatie mogelijk te maken.
BEWAARTERMIJN
De informatie wordt lokaal op uw apparaat opgeslagen en blijft op uw apparaat staan totdat u de Happi-app verwijdert of alle informatie via uw instellingen verwijdert.
De niet-geïdentificeerde informatie zal worden verwerkt voor onderzoek en analyse op het beveiligde platform zolang de Stichting de Happi-app beheert en haar wettelijke doelstelling van verbetering van de patiëntenzorg uitvoert.We zullen 2-jaarlijks vragen om uw uitdrukkelijke toestemming om uw informatie voor analytische en onderzoeksdoeleinden te blijven verwerken.
GEBRUIK VAN HAPPI APP DOOR MINDEREN
De Happi-app is niet bedoeld voor personen jonger dan zestien (16) en we verzamelen niet bewust informatie van personen jonger dan 16 jaar.
UPDATES VAN DIT PRIVACYBELEID
De "LAATSTE UPDATE" -legende bovenaan dit privacybeleid geeft aan wanneer dit privacybeleid voor het laatst is herzien. Alle wijzigingen worden van kracht wanneer we het herziene privacybeleid op de Happi-app plaatsen.
CONTACT MET ONS OPNEMEN
Stichting HappiApp, gevestigd aan de Deken Roesstraat 9, 3581 RX in Utrecht, is de stichting die verantwoordelijk is voor het verzamelen en gebruiken van uw informatie onder dit privacybeleid.
Als u vragen heeft over dit privacybeleid, neem dan contact met ons op via info@happiapp.nl of het hierboven vermelde adres. Omdat e-mailcommunicatie niet altijd veilig is, moet u geen gevoelige informatie opnemen in uw e-mails aan ons.U kunt ook een klacht indienen bij een EU / EER-autoriteit voor gegevensbescherming voor uw land of regio waar u uw gewone verblijfplaats of werkplek hebt of waar een vermeende inbreuk op de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming optreedt. Klik hier voor de contactgegevens van uw nationale gegevensbeschermingsautoriteit.